ПОЛОЖЕННЯ ПРО КОНКУРС

У вересні – жовтні 2011 році українська держава, громадськість України та інших країн відзначала 70-ту річницю трагедії Бабиного Яру, де були знищені десятки тисяч євреїв, циган, українських патріотів, радянських військовополонених та інших наших співвітчизників. Бабин Яр став одним із жахливих символів нацистського геноциду.

Ця річниця є приводом згадати не лише трагедію війни та страждань народів Європи, міжнаціональної ворожнечі, але й героїзм у спротиві коричневій чумі, приклади взаємодопомоги між народами, духовного подвигу заради рятування життя людей.

Україна зазнала найбільших втрат у ході Другої світової війни. Саме тому ми звертаємось до громадян, громадських організацій та державних органів України, Білорусі, Росії та інших країн з ініціативою залучення до ІХ Міжнародного конкурсу творчих робіт школярів, студентів та вчителів «Уроки війни та Голокосту – уроки толерантності». Цей конкурс на основі усвідомлення уроків історії має сприяти поширенню в суспільстві ідей гуманізму та толерантності, неприйняття шовіністичної та ксенофобської ідеології, проповіді насильства та тоталітарної ідеології.

1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

1.1. Мета конкурсу:
Залучення вчителів, студентів та школярів до вивчення, дослідження, викладання новітньої історії, засвоєння важливості уроків історії війни та Голокосту та усвідомлення цих уроків для розуміння проблем сучасного розвитку суспільства, необхідності формування атмосфери гуманізму та толерантності.

1.2. Завдання конкурсу:
- зацікавлення пізнавальною та дослідницькою діяльністю в галузі історичних та суспільних знань, виховання патріотичних почуттів на основі усвідомлення уроків історії;
- активізація пошукової роботи в галузі історії Другої світової війни та Голокосту;
- дослідження історії Другої світової війни та історії Голокосту на території колишнього СРСР;
- спонукання до аналізу трагедії Голокосту, його передумов, механізмів, наслідків;
- активізація пізнавального інтересу до історії рідного краю, бажання осмислити та дослідити маловідомі та суперечливі сторінки історії «Малої батьківщини»;
- формування толерантної свідомості, заснованої на демократичних та гуманістичних засадах, розуміння небезпеки ксенофобських, шовіністичних, неонацистських, антисемітських настроїв у суспільстві;
- формування активної життєвої позиції, що базується на гуманістичних, загальнолюдських моральних цінностях;
- створення, поширення та практичне застосування нових методик та технологій викладання історії та інших гуманітарних дисциплін, підвищення професійної кваліфікації педагогів,
- розвиток сучасних підходів до викладання теми Голокосту.

1.3. Учасники конкурсу
Учасниками конкурсу можуть бути представники України та інших країн:
-    учні 8-11 класів шкіл, гімназій, ліцеїв;
-    студенти вищих навчальних закладів;
-    вчителі шкіл загальноосвітніх навчальних закладів;
-    класні керівники та організатори виховної роботи.

1.4. Строки проведення: жовтень 2011 – вересень 2012 р.
Термін подачі заявок – до 30 квітня 2012 року
Строк подання роботи – до 30 серпня 2012 року
Підведення підсумків, нагородження переможців та лауреатів конкурсу – 29-30 вересня 2012 року.

1.5. На конкурс приймаються:
1. Науково-дослідницькі роботи з історії, літератури, філософії, соціології, політології та інших гуманітарних і суспільних дисциплін.
2. Пошукові роботи (інтерв’ю, дослідження на краєзнавчих чи сімейних матеріалах і та ін.).
3. Творчі роботи (есе, оповідання, вірші, малюнки, документальні та документально-публіцистичні фільми, анімаційні фільми, мультімедійні роботи та матеріали та інші художні твори).
4. Методичні розробки вчителів (див. п. 2.2.).

2. РЕКОМЕНДОВАНА ТЕМАТИКА КОНКУРСНИХ РОБІТ

2.1. Рекомендована тематика конкурсних робіт школярів та студентів.
1.    Уроки Другої світової війни – попередження людству.
2.    Історичне значення Перемоги над нацизмом.
3.    Український народ у Другій світовій війні: нацистський геноцид та Рух опору.
4.    Білоруський народ у Другій світовій війні: нацистський геноцид та Рух опору.
5.    Польський народ у Другій світовій війні: нацистський геноцид та Рух опору.
6.    Молдова у Другій світовій війні: нацистський геноцид та Рух опору.
7.    Діти і війна: осмислення уроків історії (філософський, етичний, моральний, теологічний підходи).
8.    Геноциди ХХ ст. та їх нищівний вплив на розвиток людства.
9.    Природа геноцидів проти народів: уроки ХХ століття та їх наслідки у ХХІ ст.
10.    Голодомор – трагедія України та людства.
11.    Знищення народів за етнічною ознакою: філософський, психологічний та історичний аспекти.
12.    Голокост на території України, Білорусі, Росії, Польщі.
13.    Нацистська політика знищення ромів (циган) під час Другої світової війни.
14.    Геноцид щодо слов’янського населення України, Білорусі, Росії, Польщі.
15.    Радянська політика замовчування Голокосту.
16.    «Нацистська машина знищення»: механізми дії та протидії геноциду.
17.    Україна під впливом подвійного терору нацистської Німеччини та сталінського режиму.
18.    Українці – Праведники народів світу.
19.    Роль духовних лідерів українців та інших народів у критичні періоди випробувань.
20.    Міжнаціональна допомога у часи трагічних випробувань Другої світової війни.
21.    Сучасне українське суспільство та уроки Голокосту (психологічний, соціальний аспекти).
22.    Міжрелігійна толерантність як вияв морального та духовного вибору.
23.    Усвідомлення світовою спільнотою уроків Голокосту.
24.    Міжнародний досвід відповідальності за заперечення фактів геноцидів в історії.
25.    Діяльність сучасних міжнародних організацій, державних установ та громадських організацій України щодо збереження пам’яті про Голокост та попередження геноцидів у майбутньому.
26.    Історичні уроки Голокосту та сучасні проблеми толерантності.

2.1. Рекомендовані види конкурсних робіт вчителів.
Методичні розробки викладання зазначених тем на уроках або у позакласній роботі та методичні матеріали, зокрема: розгорнуті плани-конспекти уроків, навчальні посібники або тексти для розділів навчальних та методичних посібників, сценарії позакласних заходів, навчальні фільми, навчальні комп’ютерні програми, мультимедійні проекти, Web-сайти тощо.

3. ОЦІНЮВАННЯ КОНКУРСНИХ РОБІТ

3.1. Оцінювання робіт, рекомендації та визначення переможців здійснює Журі конкурсу у складі:
Проф. Тетяна Ладиченко – зав. каф. методики викладання суспільних дисциплін Національного педагогічного університету ім. М. Драгоманова, голова Всеукраїнської спілки вчителів історії та громадянської освіти (Київ, Україна) – співголова Журі.
Раїса Євтушенко, головний спеціаліст Міністерства освіти та науки України (Київ, Україна) – співголова Журі.
Д-р Тамара Бакка, кандидат історичних наук, доцент кафедри методики викладання історії та суспільно-політичних дисциплін Національного Педагогічного університету ім. М. Драгоманова (Київ, Україна).
Д-р Фаїна Вінокурова, канд. іст. наук, заступник директора Державного архіву Вінницької області (Вінниця, Україна).
Олена Галєгова, методист вищої категорії Інституту інноваційних технологій та змісту освіти Міністерства освіти та науки, молоді та спорту України (Київ, Україна).
Д-р Інна Герасимова – канд. іст. наук, директор Музею історії і культури євреїв Білорусі, Голова Республіканського фонду «Голокост» (Мінськ, Білорусь).
Д-р Олександр Давлєтов, кандидат історичних наук, доцент кафедри всесвітньої історії та міжнародних відносин Запорізького національного університету (Запоріжжя, Україна).
Людмила Давлєтова – учитель-методист, керівник освітніх програм Всеукраїнського Центру вивчення Голокосту «Ткума» (Дніпропетровськ).
Галина Каргер – директор Центру тренінгу та професійного розвитку (Кишинів, Молдова).
Д-р Кузьма Козак, кандидат історичних наук, директор «Історичної майстерні у Мінську» (Мінськ, Білорусь)
Д-р Тетяна Мелещенко, кандидат історичних наук, старший викладач кафедри методики викладання історії та суспільно-політичних дисциплін Національного Педагогічного університету ім. М. Драгоманова (Київ, Україна).
Д-р Сергій Назарія – д-р політ. наук, канд. іст. наук, доцент кафедри міжнародних відносин Державного інституту міжнародних відносин (Кишинів, Молдова).
Світлана Піддубна – учитель-методист, керівник регіональних освітніх програм Всеукраїнського Центру вивчення Голокосту «Ткума» (Кривий Ріг).
Д-р Ірина Шихова, кандидат філологічних наук, старший науковий співробітник Центру етнології Академії наук Республіки Молдова, директор Музею єврейської спадщини Молдови (Кишинів, Молдова).
Сергій Шпагін, старший викладач Південного державного університету, керівник Південного відділення Російського Центру «Голокост» (Ростов-на-Дону, Росія).
Д-р Ігор Щупак – канд. іст. наук, учитель-методист, директор Всеукраїнського Центру вивчення Голокосту «Ткума» (Дніпропетровськ), головний редактор видавництва «Прем’єр» (Запоріжжя).

3.2. Рецензії
Рецензії на конкурсні роботи розглядаються та зберігаються Журі. Рецензії не надсилаються авторам, але їх положення та висновки можуть бути надані для ознайомлення.
За своєю ініціативою автори можуть надати Журі конкурсу рецензії на свої роботи науковців, викладачів.

3.3. Відзнаки Конкурсу
-    кращі роботи відзначаються спеціальними Дипломами трьох ступенів та цінними подарунками;
-    роботи переможців рекомендуються до публікації, розміщення на сайтах Центру «Ткума».
-    переможці конкурсу запрошуються на міжнародні семінари, конференції та інші міжнародні заходи.

Для більш детальної інформації завантажте файл >>