У центрі уваги будуть такі проблеми:

   1. Між візантійською та римською традицією: християнські впливи на Центрально-Східну Європу періоду раннього середньовіччя: організація шкільництва у Візантії та Західній Європі; християнські релігійні місії й поширення освіти: східний та західний варіанти;  просвітницька діяльність Кирила та Мефодія серед слов’ян; започаткування літературних шкіл в Охриді та Преславі й розвиток глаголичної та кириличної писемності; освіта та культура Русі:  візантійські, південнослов’янські  та західні впливи.

   2. Особливості розвитку освіти у Центрально-Східній Європі: від середньовічної  схоластики до раціоналізму епохи Просвітництва: роль релігії та церкви у формуванні  культурних горизонтів середньовічної та ренесансної людини; університети і академії в Центрально-Східній Європі: загальні європейські традиції та місцева специфіка; феномен гуманістичної школи XVI – середини XVIII ст.: інструмент міжконфесійної боротьби, прояв універсальної ренесансної культури, чинник формування локальних ранньомодерних ідентичностей; шкільні та університетські бібліотеки – канали трансляції ідей, знань, культурних взірців; освітні подорожі до Західної і Південної Європи як засіб засвоєння нових освітніх і культурних практик; Реформація, Контрреформація  та Просвітництво в  Центрально-Східній Європі: особливості  сприйняття і віддзеркалення ідей в освітній сфері.

   3. Освітній вимір доби  націотворення в Центрально-Східній Європі (кінець XVIII – початок ХХ ст.): вплив Великої Французької революції та Наполеонівської епохи на освіту: боротьба ліберальних і консервативних підходів; трансфер  ідеї університету та її адаптація на Сході Європи; нова модель університету: німецькі взірці та місцеві реалії; Університет як чинник пробудження націй і конструювання національних проектів; середня школа – генетичні витоки, національні і регіональні особливості.

   4. Між демократією, авторитаризмом і тоталітаризмом: вища освіта і шкільництво у 1918 – 1945 рр.: освітня політика в процесі державотворення: урядовий  контроль і академічні свободи; освіта як інструмент асиміляції національних меншин; «культурна революція» в СРСР – соціальна мобілізація і конструювання “нової людини”; освітнє повсякдення в умовах війни та окупації; підпільні університети – освітня альтернатива для пригноблених націй і фактор національно-визвольної боротьби.

   5. «Совєтизація» освітнього простору та деформація національних традицій (друга половина 1940-х – 1980-ті рр.): адаптація системи освіти до потреб «соціалістичного» суспільства: напрямки трансформації, опір і наслідки; освіта в умовах «холодної війни»: чи була  щільною інтелектуальна “залізна завіса” та культурна ізоляція від західного світу?; духовні навчальні заклади і їх роль у плеканні інтелектуальних традицій; університети в країнах Центральної та Південно-Східної Європи – осередки виховання «нової інтелігенції» і вогнища дисидентського руху; особливості розвитку шкільництва у державах радянського блоку та Югославії.

   6. Повернення до Європи: посткомуністичний транзит та інтеграція до європейського освітнього простору: освітяни та студенти в антикомуністичних революціях 1989-1991 рр.; учительство та професорсько-викладацький склад вищої школи – консервативна чи реформаторська сила?; реформування системи освіти 1990-х рр. – лібералізація і вестернізація чи відродження старих традицій?; Болонський процес: особливості запровадження в країнах Центрально-Східної Європи; інструменти забезпечення якості та процеси інтернаціоналізації в європейському освітньому просторі; глобалізація та «онлайнізація» освіти – нові виклики і можливості у процесі модернізації країн «східного партнерства» ЄС.

     Офіційними мовами Кирило-Мефодіївських читань є англійська та всі слов’янські. Матеріали конференції у вигляді наукових статей будуть надруковані у ХI томі «Дриновського збірника», щорічника Комісії істориків Україна – Болгарія.

     Заявки просимо надсилати згідно формуляру, що додається, до 20 березня 2017 року на адресу: drinovcenter@gmail.com або seriakov76@ukr.net  

Заявка

на участь у міжнародній науковій конференції

 «XVII Кирило-Мефодіївські читання»

  на тему:

 «ОСВІТНЬО-КУЛЬТУРНИЙ ПРОСТІР ЦЕНТРАЛЬНО-СХІДНОЇ ЄВРОПИ:

НАЦІОНАЛЬНІ МОДЕЛІ ТА ЗАХІДНІ ВПЛИВИ».

 (Харків, 11-12 травня 2017 р.)

Відомості про учасника конференції:

Прізвище: 

Ім’я: 

По батькові: 

Країна: 

Місце роботи, посада: 

Контактний телефон, факс: 

E-mail:

Назва доповіді: 

Чи потрібен готель на час конференції:  

Дата:

Тези доповіді (до 500 знаків)